fbpx

Veelgestelde Vragen over Zangles in Breda

Hieronder zie je de antwoorden op veelgestelde vragen. 

Staat de jouwe er niet bij, neem dan gerust contact op!

Zeker weten. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel gepoetst als sinds het voorjaar van 2020. Daarnaast neem ik ook andere maatregelen, zoals extra tijd tussen leerlingen om de boel te laten luchten.

Het verschilt een beetje per persoon, maar vrijwel elke les heeft een zelfde soort opbouw:

  • We beginnen met wat oefeningen en af en toe wat uitleg over bijvoorbeeld techniek.
  • Jij zingt jouw lied en daar werken we aan. Soms onderbreek ik je, bijvoorbeeld om je bewust te maken van wat je heel goed doet of wat je juist handiger kan aanpakken.
  • Aan het eind van de les overleggen we of en hoe je het beste thuis verder kan oefenen.

Ja. Goed zingen heeft te maken met verschillende dingen, zoals muzikaliteit, techniek en overdracht. Aan al die dingen valt te werken.

Natuurlijk, wanneer je van nature al muzikaal bent, een goed lichaamsbewustzijn en gezonde stem hebt én het letterlijk geen probleem vindt ‘van je te laten horen’, dan heb je een voorsprong.

Maar ook mensen met faalangst, zelfgediagnosticeerde toondoofheid en astma kunnen leren zingen. (Ik hou wel van een uitdaging.)   

Tuurlijk. Sterker nog, als jij vanavond zangles hebt, het keihard regent en je geen zin hebt door de regen te fietsen, kan je me nu een berichtje sturen en doen we de les gewoon lekker online.

Zolang ik maar op de hoogte ben, vind ik het allemaal prima!

Vanwege corona en de daarbij behorende schoonmaakactiviteiten, vraag ik mijn leerlingen momenteel al het benodigde materiaal zelf mee te nemen. Een flesje drinken, eventuele gitaar om zichzelf op te begeleiden, enzovoorts.

In principe heb je niks nodig, je instrument zit toch al in je lichaam. Maar, handig om mee te nemen is het volgende:

  • Je tekst op papier, zodat je er aantekeningen bij kan maken. Of nog beter: een map waarin je alle liedteksten en aantekeningen bewaart. Je kan ook dit formulier printen en gebruiken.
  • Je mobiel zodat je eventuele liedjes aan me kan laten horen. Ik raad je af de liedteksten van je telefoon te lezen, dat is niet handig voor je houding.

 

Verder is het fijn om in bezit te zijn van:

  • Een lax-vox buisje (kan je hier bestellen)
  • Een muziekstandaard, zodat je je armen vrij hebt.
  • Een piano-app, metronome-app en opname-app. (Voor meer tips kan je ook even hier kijken.)

 

In de lesruimte staat altijd een pot met thee en een kan met water. Daarnaast mag je gebruik maken van de gitaar, ukelele en piano als je jezelf kan en wil begeleiden.

Tof dat je dat doet, opnemen, want dat is hartstikke leerzaam. 

Hoewel ik er graag naar zou luisteren, heb ook ik maar 24 uur in een dag zitten en is het niet haalbaar om van alle leerlingen (dat zijn er inmiddels zo’n 40!) opnames te gaan beluisteren.

Wat je wél kan doen, is zelf je opname beluisteren en aantekeningen maken van wat je opvalt. Als je daarna de opname tijdens de les laat horen, kunnen we heel gericht werken met de dingen die jij hebt ontdekt.

(Ben je echt enthousiast, wil je toch vaak dingen met me delen en wekelijks feedback, dan doe je er goed aan om voor het pakket ‘Doelgericht’ te kiezen. We hebben dan sowieso wekelijks contact via videobellen. )

Jazeker! Ik heb zelfs speciale cadeaubonnen daarvoor. Die kan je hier bestellen en combineren met alle aangeboden lessen en pakketten.

Ah, dat kan gebeuren! 

Kom je te vroeg, dan is het fijn om nog even op de gang te wachten. Vaak ben ik óf nog met een andere leerling bezig, of wat anders nuttigs aan het doen (zoals administratie). Het is voor ons allebei fijn als ik meteen de volle aandacht voor je heb als je binnenkomt, in plaats van dat ik nog moppperend op mijn laptop zit te tikken.

Ben je te laat, kom dan gewoon binnen zodra je er bent. Je krijg niet op je kop 😉

Eigenlijk hou ik niet van hokjes, maar vanwege het anatomische verschil in stembanden maak ik voor de Workshop Zang voor ‘Mensen die Wel Willen, maar Niet Durven’, toch onderscheid in ‘mannen’ en ‘vrouwen’. Uiteraard zijn trans mensen ook meer dan welkom bij Zangles in Breda. Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee hoe ik je het beste kan helpen.

Ik geef 3 dagen in de week les. Standaard op de dinsdag en woensdag en voorlopig ook op de vrijdag. 

Wanneer er na corona weer meer evenementen (en dus meer optredens) zijn, wordt er waarschijnlijk weer lesgegeven op maandag in plaats van vrijdag.

Ik zal nooit zeggen: “Je kan niet zingen”, omdat ik niet denk dat het zo zwart/wit is.

Wel zal ik benoemen op welke gebieden er werk aan de winkel is. Bijvoorbeeld: “Je hebt de neiging om noten te zingen die niet bij de piano passen, laten we wat oefeningen doen om je muzikaliteit te trainen”. Of : “Je stem klinkt wat nasaal, we gaan eens onderzoeken hoe het klinkt als je dat wat meer onder controle krijgt”.

Ook wanneer je jezelf zingend online wil zetten of wil deelnemen aan een talentenjacht zal ik – indien gewenst – eerlijk benoemen of ik denk dat dat een goed idee is.

Dat mag, maar het is leuker en muzikaal gezien interessanter als ik je op de piano begeleid. In de lesruimte zijn ook een gitaar en een ukelele aanwezig. Als je jezelf kan en wil begeleiden op een van de instrumenten kan dat dus ook!

Jazeker! Sinds het voorjaar van 2020 geef ik ook online les. Je leest er meer over op http://volgzanglesonline.nl/.

Goede vraag, want sommige zangdocenten geven een gratis proefles. Ik heb ervoor gekozen dit niet meer te doen omdat ik zowel mijn lessen, als mijn tijd hier te waardevol voor vind. Gelukkig kan je gratis al een hele hoop informatie vinden op deze website over Zangles in Breda! (En als je wil ook nog op deze website over mijzelf.) Daarnaast kan je me bekijken en beluisteren op social media. Als je een vraag hebt, mag je natuurlijk ook gewoon contact opnemen!

Duur is natuurlijk relatief. Dat neemt niet weg dat je je geld maar een keer uit kan geven, en een les bij Zangles in Breda net zo veel kost als een lekkere lunch in de stad. 

Een zangdocent werkt – meestal – als ZZP’er en tarieven van ZZP’ers zijn over het algemeen gewoon veel hoger dan bij mensen die in loondienst zijn. Dat heeft een hoop redenen, zoals het ontbreken van pensioen, de bedrijfskosten (huur pand, investeringen in apparatuur, kosten van website),  het ontbreken van doorbetaling bij ziekte en vakanties en nog veel meer.  Als je er meer over wil weten moet je maar eens een rondje Googlen.

Hoe dan ook. Jij bent de enige die kan bepalen of jij wil investeren in zanglessen. Natuurlijk kan je dat aanpassen op je budget, door er bijvoorbeeld voor te kiezen om om de week les te volgen en thuis extra te oefenen, in plaats van wekelijks lessen te volgen en thuis niet zo veel te doen.

Dat is geen probleem. In de loop van de lessen ga ik het je een keer globaal uitleggen, zodat je een beeld hebt van wat ‘al die bolletjes’ betekenen, maar noten lezen is absoluut niet noodzakelijk om te kunnen zingen.

Het is fijn als je zo staat dat ik je goed kan ‘bekijken’. Dat klinkt een beetje gek en dat voelt voor sommige mensen in het begin ook een beetje ongemakkelijk, maar het is natuurlijk van belang dat ik goed zie wat je doet, niet alleen met je keel, maar met je hele lijf.

Momenteel is er – vanwege corona – een deel van de ruimte afgezet waar je kan gaan staan, lekker duidelijk dus. 

Dat mag je helemaal zelf weten, maar je begrijpt waarschijnlijk zelf ook dat je meer zal ontwikkelen wanneer je regelmatig oefent. 

In de les hebben we sowieso aandacht voor wat de beste manier is om te studeren. Daarnaast maken we een plan van aanpak dat aansluit op jouw ambities en jouw mogelijkheden. Dat kan zijn ‘studeer elke dag 30 minuten op techniek’, maar ook ‘probeer hier eens op te letten als je in de auto meezingt’. Net wat bij je past.

Bij mij niet. Ik pas mijn lessen aan op jou, op wat aansluit bij jouw stem, jouw wensen en jouw ambities. Natuurlijk zijn er wel onderwerpen die ik met iedereen behandel, zoals ademhaling en articulatie.

Dat is een goede vraag, waar veel mensen in het begin over nadenken.

Tijdens  het zingen van oefeningen of een lied, is het het prettigst als je ‘gewoon’ naar voren kijkt. Op die manier is niet alleen je focus, maar ook je houding het meest relaxed.

Nee. Ik vind het niet noodzakelijk mijn leerlingen aan te raken en heb voldoende oefeningen die ervoor zorgen dat dat niet nodig is.

De meeste leerlingen die ik momenteel heb zingen pop, jazz, musical, kleinkunst en soulmuziek. Heel divers dus!

Wanneer ze geen inspiratie hebben, adviseer ik ze of verwijs ik ze door naar deze lijst met liedjes, maar verder bepalen ze zelf wat voor nummers ze zingen.

Goed om te weten: wanneer je voornamelijk heftig wil grunten of alleen maar klassieke aria’s wil zingen, verwijs ik je liever door naar een andere docent die daarin gespecialiseerd is.

Ja, dat doe ik! Als je mijn nieuwsbrief volgt, blijf je daarvan op de hoogte.

Wil je iets op maat, zoals een workshop voor een vrijgezellenfeest, neem dan contact op.